محققان دریافتند که چگونه قند خون را بعد از سکته مغزی بطور موثر و ایمن کنترل کنند

23 جولای 2019 - هایپرگلیسمی یا افزایش قند خون در بیماران مبتلا به سکته ایسکمیک حاد رایج است و با نتایج بدتری نسبت به سطح قند خون طبیعی همراه است. مطالعات حیوانی همچنین به تاثیر قند خون بالا در بروز آسیبهای مغزی شدید اشاره کرده اند. کارشناسان سکته مغزی در مورد مدیریت شدید قند خون پس از سکته مغزی ایسکمیک حاد، اختلاف نظر داشتند. اما این مطالعه جدید که یافته های آن در JAMA منتشر گردید، نشان داد که روش های تهاجمی کنترل قند خون بهتر از رویکردهای استاندارد نیستند. این مطالعه توسط موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)، که بخشی از موسسه ملی بهداشت است، حمایت شد.

دکتر Walter Koroshetz، مدیرNINDS، گفت: پس از چند دهه عدم اطمینان در مورد نحوه ی مدیریت قند خون در بیماران مبتلا به سکته حاد، ما در نهایت شواهد بالینی قوی بدست آوردیم که نشان می دهد کاهش سختگیرانه ی قند خون باعث بهبود نتیجه بیماران نسبت به روش استاندارد نمی شود.

در مطالعه ی بالینی چند مرکزی بزرگ [1]SHINE، که توسط دکتر Karen C. Johnston، استاد پزشکی اعصاب و معاون پژوهشی و تحقیقات بالینی در دانشگاه ویرجینیا، رهبری شده است، این دو روش معمول برای کنترل گلایسمی بیمارانی با سکته ی ایسکمیک حاد بررسی شد. بیش از 1100 بیمار در این تحقیقات شرکت داشتند. این افراد یا تحت مدیریت شدید قند خون قرار گرفتند که در این روش تزریق وریدی انسولین برای کاهش قند خون به 80 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر صورت گرفت و یا تحت کنترل استاندارد گلوکز با استفاده از تزریق انسولین با هدف رسیدن قند خون به کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر ، تا 72 ساعت پس از سکته ی مغزی قرار گرفتند. پس از 90 روز، بیماران برای نتایج، از جمله معلولیت، عملکرد عصبی و کیفیت زندگی، ارزیابی شدند.

نتایج نشان داد که این دو روش به بهبودی بیماران پس از سکته مغزی به طور مساوی کمک کرده اند. پس از 90 روز، حدود 20٪ از بیماران، صرف نظر از نوع درمان( سختگیرانه یا استاندارد) به نتایج مطلوب دست یافتند.

کنترل شدید قند خون باعث افزایش خطر ابتلا به هیپوگلیسمی شده و نیاز به افزایش سطح مراقبت از قبیل افزایش نظارت پرستاران را نسبت به درمان استاندارد سبب می شود.

این مطالعه سریعا متوقف شد، زیرا یک تجزیه و تحلیل از پیش برنامه ریزی شده، نشان داد که کنترل شدید گلوکز در مقایسه با درمان استاندارد سبب ارتقای نتایج نمی شود.

دکتر Johnston گفت: ما دریافتیم که خطرات اضافی مرتبط با درمان تهاجمی ارزش آن را ندارند که این روش درمان را اجرا کنیم. ما از بیماران و تیم های تحقیقاتی سراسر کشور بسیار سپاسگزار هستیم که به ما در یافتن پاسخ این سوال مهم کمک کردند.

برای شناخت بهتر نقش گلوکز در بهبودی افراد پس از سکته مغزی و شناسایی درمان های اضافی برای بهبود نتایج در بیماران مبتلا به سکته مغزی هایپرگلایسمی، تحقیقات بیشتری لازم است. مطالعات آینده همچنین تعیین می کند که قند خون بالا یک تاثیر نامطلوب از سکته مغزی است یا خود علت بروز سکته ی مغزی می باشد؟

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-07-blood-sugar.html

 



[1]The Stroke Hyperglycemia Insulin Network Effort